Naam:
Foto’s:
588
Video’s:

Over mijn reis

Op 6 augustus vertrek ik voor een jaar naar Tanzania. Ik wil daadwerkelijk iets gaan beteken voor mensen die het zo veel minder hebben dan wij. 'Saidia helpt Sumve' is een project dat midden in de Tanzaniaanse samenleving staat en hulp biedt in de wijde regio rond Sumve.
In Sumve staat een ziekenhuis met 260 bedden. 350.000 mensen uit de omgeving van Sumve zijn van dit ziekenhuis afhankelijk voor medische hulp. Er is een fysioruimte aanwezig, echter door omstandigheden geenfysiotherapeut. Fysiotherapie is in Tanzania een onbekend beroep, de fysiotherapeut staat daarom nog in de kinderschoenen. De meeste mensen die worden behandeld zijn brandwondpatiënten. Helaas komen mensen vaak erg laat (te laat) naar het ziekenhuis. Ongeveer 4x per jaar komen Nederlandse orthopeden en/of plastisch chirurgen naar Sumve. Er worden dan een groot aantal mensen geopereerd die na een aantal weken uit het gips moeten en gaan 'revalideren'. Er is ook een project voor kinderen met klompvoetjes en een project voor ouders met gehandicapte kinderen waar ze instructie krijgen hoe ze de kinderen kunnen leren dingen zelf te doen.
In Sumve is al jaren een Nederlandse stichting actief die helpt bij het verbeteren van de leefomstandigheden van mensen in de regio Sumve o.l.v. twee Nederlandse vrijwilligers ter plaatse. Momenteel wordt er hard gewerkt aan de bouw van nieuwe operatiekamers, de oude operatiekamers waren zo slecht dat ze zelfs in Tanzania waren afgekeurd, het aanleggen van nieuwe waterleiding voor het ziekenhuis en de bouw van nieuwe waterputten. Op www.saidiahelptsumve.nl staat aan welke projecten er momenteel wordt gewerkt en wat de stichting al heeft weten te bereiken. Saidia is Swahili voor helpen, dat is wat ik wil doen!

Bezochte landen

Ik heb 1 land (1%) bezocht: